week 1 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Demi Hertogh - WaarBenJij.nu week 1 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Demi Hertogh - WaarBenJij.nu

week 1

Blijf op de hoogte en volg Demi

02 Februari 2014 | Ghana, Accra

Morgen ben ik officieel een hele week in Ghana. Tot nu toe is alles super en ik wil ongeveer elke zondag een reisverslagje maken met wat ik die week allemaal meegemaakt heb. Dit is wat er afgelopen week allemaal is gebeurd:

Zondag 26 januari:
Vandaag is het eindelijk zover. Na vele maanden en zelf jaren van voorbereiding gaan we nu ein-de-lijk naar Ghana. Om 11 uur vertrokken we naar Schiphol. Daar hebben we de koffers geseald, wat gegeten, nog even koffie gedronken, gewacht en gewacht. Toen was het tijd om afscheid te nemen. Na het afscheid zijn we gelijk doorgelopen naar het vliegtuig en zijn we vertrokken.

Maandag 27 januari:
We (hierbij bedoel ik Veerle, Charlotte, Charlotte, Marie en mezelf) zijn vandaag aangekomen in Ghana in het plaatsje Accra. Om half 6 in de ochtend landden het vliegtuig. We waren heel erg moe door de lange reis. Het vliegtuig ging om 5 uur vliegen, we kwamen om half 8 aan in Cassablanca. daar hebben we 4 uur gewacht. Wat ongelofelijk saai was. Het was avond en we waren heel erg moe dus we wilden eigenlijk gewoon slapen. Om 12 uur gingen we ongeveer weer de lucht in. We waren eigenlijk heel moe maar de stoelen in het vliegtuig zaten zo ongemakkelijk dat we niet echt konden slapen. Ik heb zelf een halfuurtje geslapen...... dus het was een hele hele hele lange vlucht. Om 4 uur hadden we een tussenstop in Togo. Daar hebben we een uur gewacht maar we hoefde niet te wisselen van vliegtuig. Vanaf daar was het nog maar een half uurtje naar Accra. We kwamen doodmoe aan. We hebben onze koffers gepakt en zijn doorgelopen naar de uitgang. Daar zagen we Sjef en Ashley. Ashley is onze begeleidster voor deze 3 maanden. We gingen eerst ontbijten. Terwijl we in het busje zaten belde Ashley dat we eraan kwamen voor het ontbijt. Ondertussen wilden mensen aan de straat van alles aan ons verkopen door de raampjes in de bus. Ik was echt onder de indruk hoe mensen daar alles op hun hoofd dragen. Sommige vrouwen hebben iets van dertig kilo op hun hoofd ofzo en hebben dan ook nog een baby op hun rug zitten die vastgebonden zit in een doek. We kwamen aan waar we gingen eten. We waren wel toe aan iets lekkers te eten na die vieze vliegtuig voedsel. De muziek stond heel erg hard maar nu heb ik wel gemerkt dat dat een gewoonte is in Ghana. We moesten ook nog anderhalf uur wachten tot het eten klaar was. Hier in Ghana zijn ze niet zo heel erg snel. Toen we eindelijk gegeten hadden gingen we naar Accra Mal dit is een soort winkelcentrum. We gingen daar ons geld wisselen een sim kaartje kopen voor onze telefoons en een modem voor internet op onze laptop en we moesten nog boodschappen doen. De winkels gingen pas om 9 uur open dus we moesten eerst 3 kwartier wachten. We hadden onze sim kaartjes geregeld maar ze hadden geen modems dus we hebben nog even boodschappen gehaald en daarna moesten we ongeveer nog 2 en half uur met het busje naar ons huisje in Ada Foah. We kwamen hier aan en hebben de kamers verdeelt en onze tassen uitgepakt. We gingen even uit eten en we zijn daarna gelijk gaan slapen. We waren echt heel moe.

Dinsdag 28 Januari:
we waren om 6 uur al wakker. In Ghana word het heel vroeg donker en rond een uur of 3 wordt het heel erg licht. We gingen naar GES ( Ghana Education Service). Daar kregen we te horen op welke scholen we stage gaan lopen. Ik ga stage lopen op primary school Mathadist. Ik weet nog niet welke klas maar ik hoef maar 10-15 minuten te lopen vanaf het huisje naar de school. We zijn ook naar Cassa geweest daar is een markt elke woendag en zaterdag. Je went zo snel aan de mensen je weet al hoe je moet reageren als mensen dingen aan dringen om te kopen. Maar bij de markt moest ik toch wel even inkomen. Sommige mensen zitten aan je om te kijken of je het blanken van je huid af kan halen haha. We kochten vooral papaja's en mango‘s maar we hebben ook een doekje gekocht waarmee je je huid kan scrubben en seabutter waarmee je je huid in kan smeren.

Woensdag 29 Januari:
Vandaag gingen we naar marinata. Dit is een eilandje waar je aan de ene kant een rivier hebt en aan de andere kant de zee. Het was erg lekker om even te relaxen en te zwemmen. We hadden ook eten besteld maar het eten klaarmaken duurde daar 2 uur dus na 2 uur hadden we eindelijk eten. We hebben het deze dag heel erg rustig aan gedaan.

Donderdag 30 januari:
vandaag zijn we voor het eerst zelf naar Accra gegaan met de trotro. We vertrokken om 10 uur en de trotro kwam zelf naar ons toe of we naar Accra gingen wij zeiden dat we daar naartoe gingen. We gingen in de trotro zitten en we vertrokken richting Accra. Onderweg komen er steeds meer mensen bij en sommige mensen hebben zelf een kip bij! ik ben echt heel bang voor kippen dus dat is niet echt heel fijn. We zijn 2 en half uur onderweg geweest in de trotro. In Accra hebben we eerst iets gegeten en daarna hebben we boodschappen gedaan onze modems opgehaald en toen konden we weer gaan. we gingen weer terug met de trotro. ik zat op de achterste rij waar ik tussen 8 ander Ghanezen zat. Dat was natuurlijk heel krap en er moest weer perse een kip bij. Na ongeveer een half uur rijden kregen we een klapband hierdoor moest iedereen uit de trotro. en moesten we naast de weg wachten tot hij de band gemaakt had. daarna alle 25 mensen plus kip weer terug in de trotro naar Ada Foah.

Vrijdag 31 januari:
vandaag gingen we brieven die we gemaakt hadden naar Ghana Education Service brengen om daarin aan te geven wat onze verwachtingen zijn voor onze stage. Daarna gingen we kijken naar de sportdag die alle scholen gezamenlijk hadden hier. Het is niet echt sportdag te noemen want het zijn alleen jongens die mogen voetballen de rest van de kinderen moeten toekijken en dat waren heeeeeel veeeeel kinderen. Ik heb de rest van de dag even een filmpje gekeken daarna heb ik het eten klaargemaakt en mezelf opgemaakt om naar marinata te gaan. We hebben ‘s avonds gefeest en er was een kampvuur waar we omheen gingen zitten en dansen. we bleven overnachten op marinata. Ze hebben daar een soort hutjes met 3 bedden waarvan de matrassen heeel oud zijn. je hebt geen stroom en geen water en je hebt geen vloer alleen maar zand dus toen we wilde gaan slapen lagen heel onze bedden vol met zand.

zaterdag 1 februari:
We werden wakker en gingen ontbijten daar hebben we besproken dat we die dag een boottocht gingen doen van 3 uur lang. Ook hadden we besproken dat we nog een nachtje wilde blijven. Charlotte Vissers, Veerle en ik bleven nog een nachtje. Marie en Charlotte van Dalen gingen liever terug naar ons huis in Ada Foah. Met de boot gingen we langs de krokodillen die we dus ook gezien hebben. Daarna gingen we naar het rum eiland waar een man uitleg gaf hoe hij rum maakte en we mochten ook proeven. Ik heb het niet geproefd maar Veerle en Charlotte wel en die zeiden dat het heel vies was. Daarna gingen we weer terug naar Marinata we hebben ons daar een beetje gewassen in de rivier. Daarna gingen we avond eten en hebben we nog een paar drankjes gedronken en daarna gingen we naar bed.

zondag 2 februari:
We zijn vandaag rond 10 uur terug gegaan naar ons huisje en vandaag heb ik alleen nog maar gedoucht. Nu ben ik dit verslag aan het schrijven en ik ga even kijken bij het winkeltje of ze iets hebben om eten te maken.

  • 02 Februari 2014 - 16:51

    Corina Glerum :

    hoi Romy en ik vinden het leuk om te lezen.
    Ik ben blij dat je het naar je zin hebt.
    We kijken uit naar je volgende verslag want dan heb je stage gelopen.
    Succes morgen!!
    groetjes Romy en mama

  • 02 Februari 2014 - 18:36

    Conny Maas:

    Oohh wat heb ik zitten genieten van je verhaal.Het was net of ik het voor me zag.
    Vooral dat met die kip..hahahhaha...in gedachte zag ik het voor me..hahaha.Zo te lezen geniet je volop!!
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt!!
    Ook ik kijk naar uit naar je volgend verslag....Succes op je stage-plek!!
    Ben benieuwd wat ze van je stikkers en je kaartjes vinden;)..
    Groetjes Conny en de Mannekes Maas

  • 02 Februari 2014 - 19:43

    Koosje Van Peer:

    Zo Wat een mooi verslag, heb echt met aandacht zitten lezen. Ja daar is het leven weer heel anders he. Maar ik weet zeker jij past je vast aan die 3 maandjes. Nu weet je ook waarom we geen zand in bed willen slaapt vast niet lekker hahaha... Ik wens je veel succes op je stage. En tot het volgende verslag. Liefs xxx

  • 02 Februari 2014 - 19:44

    Els Van Meer:

    hoi demi, je zal wel denken wie is dat nou,ik ben els v. meer ik heb bij je moeder gewerkt en ben ook weleens bij jullie geweest.ik zag op fb dat je op stage ging naar ghana en dat vind ik wel interessant,dus ga ik je verslagen lezen. een nichtje van ons is vrijdag op stage gegaan naar maspalomas (gran canaria) voor 5 mnd, zij wil stewardes worden.en jij lerares ?, denk ik,nou heel veel plezier daar in het verre ghana, gr els

  • 02 Februari 2014 - 20:12

    Carina De Bruijn Glerum:

    hoi demi ik heb net je verslag gelezen prachtig!!! meid wat zal dit een geweldige ervaring voor je zijn .ik wil je vanaf deze zijde veel wijsheid en geluk toewensen dar in dat verre land.ik wil je laten weten dat ik je iedere week zal volgen om te weten hoe het daar is en met je gaat . fijne week en geniet van alles wat er om je heen gebeurd en je wordt vast een goede lerares !!! liefs en tot volgende week groetjes carina

  • 02 Februari 2014 - 21:46

    Amanda Uijtdehaag:

    Heel leuk om te lezen. Dikke knuffel van ons!
    Tante Amanda, Geert, Floor en Kane

  • 03 Februari 2014 - 00:03

    Sharon :

    Lieve demi!!

    Wow echt super leuk om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt meid! Ben echt zooo blij voor je!! :) haha in de bus met de kip. Dit verhaaltje wekt weer zooooveel herinneringen van Gambia bij mij naar boven! Zo leuk.

    Nou heeeel veel plezier op stage deze week.

    xxx Sharon

  • 03 Februari 2014 - 12:36

    Toos Uijtdehaag-Verdonck:

    Heel veel succes en maak er iets mooi,s van .

    Groetjes Ad en Toos.

  • 07 Februari 2014 - 17:10

    Taylina:

    Heee meid,

    Echt super om niet alleen kort te horen via een berichtje dat je het zo naar je zin hebt haha, maar nu ook eens kan lezen wat je daar allemaal meemaakt en doet. Ik hoop snel weer iets te lezen van je, ik wens je alvast weer een paar supermooie weken daar!

    Xxx

  • 07 Februari 2014 - 20:07

    Sanne :

    Lievee Demi!

    Heeel leuk om te lezen wat je allemaal al mee hebt gemaakt.
    Dat is wel een verschil met Nederland. Ben super blij dat je het naar je zin hebt : )

    Dikke kuss Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 April 2014

week 12

23 April 2014

week 11

06 April 2014

week 10

01 April 2014

week 9

26 Maart 2014

week 8
Demi

Ik ben Demi Hertogh en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het vitalis college. Ik ga naar Ghana vanaf 26 januari tot 25 april en ik heb er ongelofelijk veel zin in. Ik kijk hier echt al jaren naar uit.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 6615

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: