week 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Demi Hertogh - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Demi Hertogh - WaarBenJij.nu

week 3

Door: Demi Hertogh

Blijf op de hoogte en volg Demi

16 Februari 2014 | Ghana, Accra

Alweer de derde week in Ghana. De tijd hier gaat echt heel snel. We kunnen het heel erg goed vinden met de nurses die ook in ons huisje wonen. Het zijn echt allemaal hele lieve meisjes. Deze week is er best weer veel gebeurd:

Maandag 10 februari:

Na het stage fiasco van de week ervoor hadden Veerle, Charlotte en ik besloten om na schooltijd naar Jonathan te gaan van het Ghana Education Service. Ik ging om 7 uur naar mijn stage en toen ik daar aankwam was mijn head master er natuurlijk niet. Ik heb anderhalf uur gewacht en daarna is Jonathan van het Ghana Education Service naar mijn stage toe gekomen. Naar hem kwamen natuurlijk wel gelijk leraren want hij zorgt voor hun loon. Jonathan vroeg waar de head master was en volgends de head master zijn assistent was hij er nog niet. Ik vroeg wat ik dan kon gaan doen en hij vertelde mij dat ik maar in class 1 moest gaan zitten. Ik heb vertelt dat ik absoluut niet meer alleen wil staan voor een klas. De assistent vertelde me dat daar wel een lerares zat. Jonathan nam mij nog even apart zodat ik kon zeggen wat ik er nou echt van vond. Ik heb gezegd dat ik me op die school helemaal niet gewaardeerd voel en dat ze niet weten wat ze met mij aan moeten. Ik zei ook tegen Jonathan dat Veerle, Charlotte en ik al van plan waren om langs te komen die middag. Hij zei dat hij een oplossing ging zoeken en ik ben in class 1 gaan zitten. Ik kon de hele dag niets doen alleen een lesje Engels geven. Ik gaf mijn les Engels en word gewoon uitgelachen door de andere leraren…… fijn dus. Daarna zijn Veerle, Charlotte en ik alsnog naar Jonathan gegaan en hebben tegen hem gezegd dat het zo echt niet meer kon. Hij besloot om ons op andere scholen te zetten. Ik zou naar Totomekopi gaan. De andere Charlotte gaat daar op stage en ik heb echt hele goede verhalen gehoord. Ik ben dus erg tevreden alleen moeten we nog tot donderdag wachtten tot we daar naartoe mogen. Aftellen dus…. Toen we thuis kwamen was Marie er al. Die voelde zich heel ziek dus ze is van stage naar huis gegaan. Die avond hebben we met bijna alle meiden van ons huis insanity gedaan. Dit is een hele hele hele zware workout die je moet volgen vanaf de computer. Dit was echt heel erg vermoeiend maar wel heel leuk.

Dinsdag 11 februari:

Veerle, Charlotte en ik hadden besloten om vandaag van school naar school te gaan. We gingen eerst naar de school van Veerle. De lerares was er niet dus we hebben een lesje Engels gedaan en zijn daarna maar vertrokken. We kunnen bijna niets doen als er geen lerares is dus toen gingen we naar de stage van Charlotte. Haar lerares was er ook niet en zij liep stage op een nursery dus kinderen van 3 tot 5 jaar. Deze kinderen spelen buiten tot 10 uur dus daar konden we ook niets doen dus zijn we weggegaan en naar mijn stage gegaan. We kwamen daar aan en ik vroeg of ik een lesje engels kon geven. Dit kon niet dus daarna zijn we maar naar huis gegaan. Gewoon 3 stages waar je niets kon doen! Hoe kan dat nou? We zijn iniedergeval naar huis gegaan en hebben die dag vooral in de zon gelegen en niets gedaan. Denise ( een van de meisjes die bij ons in het huisje woont) kwam thuis met Gondi (ook een meisje die bij ons in het huisje woont) ze was in het ziekenhuis bijna onderuit gegaan. Haar bloeddruk was veel te hoog. Rond half 2 zijn Veerle, Charlotte en ik naar de markt gegaan in Cassa. Daar hebben we leuke stofjes gekocht en we hebben daar broeken en een jurkje van laten maken. (foto’s hiervan komen nog). Die avond werden er nog 2 ziek. Iefke en Danielle. Nu hadden we dus 4 zieken.

Woensdag 12 Februari:

De volgende dag gingen er maar 2 meisjes naar het ziekenhuis. De rest van de nurses bleef ziek thuis en Marie bleef ook ziek thuis. Charlotte en ik voelen ons zo niet gewaardeerd op stage dat we besloten vandaag naar Accra te gaan om de nodige boodschapjes te doen. Naar Accra reizen duurt normaal 2 uur dus hier waren we op voorbereid. Maar onderweg vloog de motor in brand en moest snel iedereen uit de trotro. Het maken hiervan ging natuurlijk niet zo heel makkelijk dus we moesten naast de “snelweg” wachten tot er een trotro kwam. We moesten in een soort monstertruc trotro. Hij was echt heel groot en had hele grote wielen. Maar hier zat je wel lekker ruim in. We zijn in Accra uitgestapt en hebben boodschappen gedaan. Daarna gingen we alweer terug naar huis. hier hebben we de boodschappen opgeruimd. Veerle en ik moesten koken en we hadden besloten om pizza’s te maken maar we kwamen erachter dat de oven het niet deed dus toen hebben we pizza’s gemaakt in een pan. Kostte heel veel moeite maar ze waren wel echt lekker. In de avond zijn Veerle, Charlotte, Gondi en ik naar Rub Stone geweest om even iets te drinken samen met Ashley onze begeleidster, Lorna een andere begeleidster van een soort gelijke organisatie als de onze en Rieka een vrijwilligster hier. We gingen naar huis en zijn daarna gaan slapen.

Donderdag 13 februari:

Charlotte en ik gingen in de ochtend naar Jonathan van het Ghana Education service. We zijn op andere scholen geplaatst. Ik op Totmekopi en Charlotte op primary DC. Alleen dit was niet de afspraak. Charlotte zou naar Presby gaan waar Veerle stage loopt. Ik was om 10 uur al klaar van een hele leuke stage dag. De leraressen zijn heel aardig en voel me echt welkom op mijn nieuwe stage. Ik ben naar Veerle haar stage gegaan waar er weer geen lerares was. We zijn naar Jonathan gegaan en hebben om uitleg gevraagd. Veerle hoefde niet op haar stomme stage te blijven en mag naar mijn stage komen om ook daar stage te lopen. Veerle en ik hebben een film gekeken maar toen viel de stroom uit en konden we niet verder kijken. We hebben met de rest van de meisjes uit het huis een spelletje gespeeld echt heel gezellig. Tot onze verbazing ging om 10 uur ineens de stroom aan dus wij beginnen helemaal te gillen omdat we zo blij zijn met stroom haha. Ik hou van stroom haha.

Vrijdag 14 februari:

Charlotte die op mijn stage zit werd ook ziek dus zij bleef vandaag thuis. Ik ben naar stage gegaan maar omdat het sportdag was was de school maar tot 10 uur open. Om 10 uur zijn Veerle en ik naar huis toe gelopen. Het is echt wel 20 minuutjes lopen. Daarna hebben we even gezond en ik heb daarna heel de keuken schoon gemaakt met de hulp van Denise. In de avond zijn we uit gegaan omdat het valentijnsdag was was er een feest in Rub Stone. Het was echt heel gezellig maar de Ganeze jongens hier zijn vaak nogal irritant en gaan aan je zitten waar ik echt niet van hou. Om 2 uur ging ik naar huis en om half 3 lag ik lekker in bed.

Zaterdag 15 februari:

Dit is de eerste dag in drie weken dat ik echt uitgeslapen heb. Ik was echt gesloopt door deze week. We hebben snel wat gegeten en onze bikini’s aangedaan. Toen hebben we even onze broeken en jurkjes opgehaald en zijn naar Maranata gegaan. We hebben lekker in de zon gelegen en in de zee gezwommen. Daarna onszelf een beetje klaargemaakt voor de avond en weer lekker gefeest!! Om half 4 gingen we naar ons bed op Maranata maar Veerle en ik hoorde een soort van geknaag. Wij dachten gelijk aan die ratten en we begonnen met gillen. Charlotte en Danielle hoorde ons gillen en kwamen kijken in het huisje. Geen rat te zien maar wel poot afdrukken…..bah. We probeerde er maar niet aan te denken en gingen slapen.

Zondag 16 februari:

Rond half 7 werd ik wakker en ik keek op de grond. Overal ratte pootjes echt een vies gevoel dat die binnen zijn geweest toen wij sliepen. De rest van de dag heb ik nog niet zoveel gedaan. Vanavond gaan we lekker uit eten bij Bright spot en ik neem lekker frietjes.
Dit was het weer voor deze week. Ik denk dat het een beetje onduidelijk is met de namen.
Er zijn 10 meisjes in ons huis. De ene helft lopen stage in het ziekenhuis. Dit zijn Iefke, Danielle, Charlotte, Denise en Gondi. En de andere helft loopt stage op een school. Dit zijn Veerle, Charlotte, Charlotte, Marie en ik. Er zijn dus 3 Charlotte’s in ons huisje wat wel eens voor verwarring kan zorgen. Volgende week zal ik weer een verslagje schrijven. In de loop van deze week zet ik er ook foto’s op.

  • 16 Februari 2014 - 19:13

    Kelly:

    Hee lieve demi!
    Wat vervelend om te horen dat er veel meiden ziek zijn,hopelijk gaat het snel wat beter!
    Jammer dat er nog steeds onduidelijkheid is met je stage,ik hoop dat je volgende week echt aan de slag kan op een leukere school! Zo te horen vermaak je je voor de rest wel haha,met al dat zonnen,uitgaan en lekker eten. En jaag die vieze ratjes maar snel weg bah bah! Veel succes komende week met stage, en ik ben benieuwd naar de foto's!
    Liefs
    Kelly

  • 16 Februari 2014 - 20:43

    Conny Maas:

    Eee die Demi...wat ist toch iedre keer weer leuk om je verslag te lezen...wat maak je iedere week toch weer wat mee.Met die autookes is het toch ook wat daar ee...een goei monteurke zou daar best welkom zijn denk ik.Zo te lezen heb je een ander stageplek..hopelijk gaat het hier wat beter.Je geniet wel van de zon daar en zijn het geen vliege die je lastig vallen dan zijn et wel andere ongediertes..hahahha...Nou in ieder geval veel beterschap voor je huisgenootjes en ik hoop dat je zelf niet ziek gaat worden daar....Groetjes Veel plezier en tot volgende week...

  • 16 Februari 2014 - 21:32

    Ina:

    Hoi Demi,

    Dit is weer een leuk verslag en mooie foto's

    Groetjes Ina

  • 17 Februari 2014 - 09:02

    Christine Konings:

    Hoi demi wat een toestand allemaal zeg, hopelijk gaat het snel beter met de meiden die ziek zijn!! Leuk om te lezen die verslagen.
    Groetjes van ons

  • 17 Februari 2014 - 09:38

    Marie-Paule:

    Hoi Demi
    Ik lees voor de eerste keer je verslag, maar wat een toestand zeg. Ik denk dat je vast nog wel een aan ons schooltje zult denken, waar het toch wel anders verliep. Ik hoop dat je nog een stageadres zult vinden waar het beter geregeld is voor je.
    Vervelend ook dat er zoveel zieken zijn. Ik hoop dat dat jou bespaard blijft.
    Ja en ongedierte zul je in dit soort landen altijd wel tegenkomen. Ik bedoel natuurlijk de ratten en niet de jongens!!!
    Probeer ondanks alles toch zoveel mogelijk te genieten! Ik ga proberen je verslagen nu een beetje bij te houden.
    Groetjes en succes met alles,
    Marie-Paule

  • 17 Februari 2014 - 17:37

    Monique:

    Hoi Demi,
    Nou, jullie zitten echt in een andere wereld! Wat een verhalen! En zulke mooie foto's!
    Hopelijk komt het met de stage allemaal goed en gaan de ratten verhuizen ;-)
    Je wordt er vast heel flink van! Gelukkig maak je ook veel leuke dingen mee.
    Veel succes en lekker genieten!
    Groetjes,
    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 April 2014

week 12

23 April 2014

week 11

06 April 2014

week 10

01 April 2014

week 9

26 Maart 2014

week 8
Demi

Ik ben Demi Hertogh en ik ben 18 jaar oud. Ik volg de opleiding onderwijsassistent op het vitalis college. Ik ga naar Ghana vanaf 26 januari tot 25 april en ik heb er ongelofelijk veel zin in. Ik kijk hier echt al jaren naar uit.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 6605

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: